Af Merete Lyngbye, sektionsleder, Energi og Klima, Teknologisk Institut
Nu er det september, og vi er gået ind i efterårskvartalet. Efteråret byder som sædvanligt velkommen til mere tid inden døre og færre åbnede vinduer. Det betyder dermed, at vi som HVAC ingeniører, maskinmestre, teknikere, ventilations producenter, installatører, service teknikere mv. viser vores berettelse med at skabe god ventilation og et godt indeklima.
Ventilation og Indeklima er netop HVAC magasinets tema her i september måned.
Filtre
Der er sket meget i de senere år omkring filtre til ventilationsanlæg. Specielt har det i de senere år været nemmere at beslutte sig for, hvilket filter man vil vælge. Tidligere var det filternavne som fx G4, M5, F7 og F9 vi ingeniører talte om, uden vores slut kunder forstod det. I dag er det meget bedre og mere forståeligt for personer uden ventilationsteknisk viden. Når man vælger filter, nævnes filter effektiviteten og energiomkostninger ved drift af filtre på let overskuelig vis.
Energimærkning
Filtrene er mærket med A+, A, B, C, D og E på nøjagtig samme måde som køleskabe, frysere, ovne mv. er mærket, og alle vil vide at et A mærket filter selvfølgelig bruger mindre energi end fx et filter energimærket med D.
Filtreringsevne
Ligeledes vil mærker på filtre vise, hvor mange procent af partikler på fx 1 mikrometer, 2,5 mikrometer eller 10 mikrometer der tilbageholdes i filteret. Alle vil kunne forstå, at et filter der tilbageholder 80-85% er bedre end et filter, der tilbageholder 50-55% af partikler af en given partikelstørrelse.
Kommunikation
Nu, er det så op til os HVAC ingeniører, maskinmestre, teknikere, ventilations producenter, installatører, service teknikere mv. at sikre at de filtre vi bruger er mærket mht. evne til at frasortere partikler, og hvor energivenligt det er.
Nu kan kunderne forstå, hvorfor nogle filtre er bedre og dyrere end andre. Der kan fx skulle bruges 2,4 gange så meget energi til at trække luften over filteret, hvis der vælges et D filter fremfor et A filter – blot et eksempel.
Så det kan være en god ide at inddrage kunden under servicebesøg og aftaler.
Energimærkning af filtre, og mærkningen af filtereffektivitet har været kendt de sidste par år, men det er op til os at inddrage ejere, brugere og driftsansvarlige for ventilationsanlæg. Det er en brik i den grønne omstilling at inddrage brugerne, så der gøres et intelligent og vidende filtervalg.
Nogle firmaer sælger endog filtre der ikke er mærket. Hvordan får man så som bruger kendskab til filterets effektivitet mht. procent frasorterede partikler af en given størrelse, og hvor energieffektivt filteret er. Vi vil alle gerne have god luftkvalitet og støtte den grønne linje.
Godt efterår med god ventilation og god luftkvalitet, samt mange tilfredse kunder.